Fylkestingsmelding om fag- og yrkesopplæringen "Samspill for økt gjennomføring"

  1. 1 Hvorfor en melding om fag- og yrkesopplæringen?
  2. 2 Første del: Status
    1. 2.1 Videregående opplæring i et fremtidsorientert samfunnsperspektiv
      1. 2.1.1 Hva vet vi om fremtidens kompetansebehov i et globalt arbeidsmarked?
      2. 2.1.2 Samfunnets forventninger til fag- og yrkesoplæringen
    2. 2.2 Fag- og yrkesopplæringen
      1. 2.2.1 Organisering, oppgaver og aktører i fag- og yrkesopplæringen
      2. 2.2.2 Lærlingordningen i et fagarbeider- og rekrutteringsperspektiv
      3. 2.2.3 Tilrådninger i Meld. St. 20 (2012-2013), På rett vei
  3. 3 Andre del: Vurderinger og strategier
    1. 3.1 Overordnede vurderinger
      1. 3.1.1 Innledning: Et felles kvalitetsvurderingssystem for hele fag- og yrkesopplæringen
        1. 3.1.1.1 Om resultatkvalitet i Troms
        2. 3.1.1.2 Om prosesskvalitet i Troms
        3. 3.1.1.3 Om strukturkvalitet i Troms
      2. 3.1.2 Lokalisering av hovedutfordringer
      3. 3.1.3 Samfunnsmessige konsekvenser knyttet til frafall og gjennomføring
    2. 3.2 Forslag til strategier og tiltak for å styrke kvaliteten og øke gjennomføringen i fag- og yrkesopplæringen i Troms 2015-2025
      1. 3.2.1 Innledning
      2. 3.2.2 Forslag til strategier og tiltak
        1. 3.2.2.1 Strategi 1: Iverksette forsøk med mer fleksible opplæringsmodeller
        2. 3.2.2.2 Strategi 2: Iverksette forsøk der skoler blir delegert større del av det fylkeskommunale ansvaret for å sikre et gjennomgående kvalitetssystem i fag- og yrkesopplæringen
        3. 3.2.2.3 Strategi 3: Iverksette forsøk med tids- og stedsuavhengig opplæring
        4. 3.2.2.4 Strategi 4: Øvrige forslag til tiltak
  4. 4 Tredje del: Gjennomføring av strategier og tiltak
    1. 4.1 Samspill og samarbeid
      1. 4.1.1 Kvalitet i opplæringen
      2. 4.1.2 Økt samspill mellom skolene og lærebedriften
    2. 4.2 Økonomisk og administrative konsekvenser
  5. 5 Kilder
  6. 6 Vedtak

6 Vedtak

SAKSPROTOKOLL

Utvalg: Fylkestinget

Møtedato: 16.06.2015

Utvalgssak: 42/15 Resultat:

Arkivsak: 15/1033-45

Tittel: FYLKESTINGSMELDING OM FAG- OG YRKESOPPLÆRINGEN I TROMS ( FYO 2015 )

Behandling:

Representanten Frode Bygdnes, R, fremmet følgende forslag (1):

«1.1. Troms fylke bør tilby UTDANNINGSVALG til ungdomsskoleelevene gratis slik at elevene blir bevisst tilbud og muligheter. I dag selger fylkeskommunen denne tjenesten til kommunene. Fylkeskommunen er mest tjent med at alle får dette tilbudet uavhengig av hva den enkelte kommune har råd til.

    1. Forutsetningene fra grunnskolen er for noen elever til dels sviktende kompetanse. Løsninga har vært å lose disse inn i spesielle yrkesfag. Dette er uheldig både for fagene og for den enkelte elev. Yrkesveiledning bør styrkes i ungdomsskolen.
    2. Kommunene må arbeide med å finne ut hvorfor ungdom er skoletrett før de begynner på videregående. Hvis problemet er i kommunene, vil det være der en må sette inn tiltak.
    3. Vi må styrke de svakeste elevene med f.eks. 2-lærere i klassen. Dette gjøres til en viss grad i vg.1, men disse elevene som det følger ressurser med det første året, blir ikke bedre kvalifisert i løpet av sommeren mellom vg1 og vg2. Frafall på vg2 bør vi unngå, det er siste året før de skal ut i arbeidslivet. Da har både eleven og samfunnet investert 11 år skole.
    4. Vedtak om ikke å gjennomføre klasser med færre enn 8 elever, er uheldig. Elevene får dermed færre tilbud og konkurransen om lærlingeplass blir strammere. Flere linjer gir større fleksibilitet ut i arbeidslivet, særlig i Troms hvor bedriftene er små.
    5. Karakterer settes tidligere og tidligere så juni-måneden blir lite brukt til opplæring, men mer til å holde elevene på skolen. De elevene som har fått seg sommerjobb, bør få lov til å slutte på skolen når alle prøver og karakterer er satt. Dette er den viktigste åpningen for den enkelte elev til å skaffe seg lærlingeplass.
    6. Timefordelinga mellom programfagene og allmennfag bør justeres. Yrkesfagene hadde før flere timer for yrket enn nå. Teorien må konkretiseres til de praktiske fagene. Det er en undervurdering av fagteorien i skolen. Elevene forstår teorien når den blir et verktøy i yrket.
    7. Tradisjonelle yrkesfag har flere lærlinger enn de nye fagene som ble inkludert i lærlingeordningen under reform 94. Jfr. NIFU. Lærlingeordningen forutsetter et fagbrev i den andre enden. Fylkeskommunens bidrag til lærlingeordningen bør vurderes i forhold til gjennomført fagbrev.
    8. Yrkesopplæringa må gjelde flere enn de vi har definert ungdomsgarantien for.»

 

Representanten Johannes Utvåg, H, fremmet følgende forslag (2) som nytt mellom punkt 3 og punkt 4:

«Fylkestinget understreker viktigheten av at arbeidet med strategiene gjennomføres i nært samspill med partene i arbeidslivet.»

Votering (36 representanter til stede):

Innstillingen enstemmig vedtatt.

Forslag (1) 1.1. – falt med 1 stemme for forslaget og 35 stemmer mot. Forslag (1) 1.2. – falt med 1 stemme for forslaget og 35 stemmer mot. Forslag (1) 1.3. – falt med 1 stemme for forslaget og 35 stemmer mot. Forslag (1) 1.4. – falt med 1 stemme for forslaget og 35 stemmer mot. Forslag (1) 1.5. – falt med 3 stemme for forslaget og 33 stemmer mot. Forslag (1) 1.6. – falt med 1 stemme for forslaget og 35 stemmer mot. Forslag (1) 1.7. – falt med 3 stemme for forslaget og 33 stemmer mot. Forslag (1) 1.8. – falt med 1 stemme for forslaget og 35 stemmer mot. Forslag (1) 1.9. – falt med 1 stemme for forslaget og 35 stemmer mot. Forslag (2) – enstemmig vedtatt.

Vedtak:

  1. Fylkestinget har behandlet Fylkestingsmeldingen for fag- og yrkesopplæringen i Troms «Samspill for økt gjennomføring.»
  2. Fylkestinget vedtar at Fylkesrådet med utgangspunkt i Fylkestingsmeldingen arbeider videre med følgende strategier:

Strategi 1: Iverksette forsøk med mer fleksible opplæringsmodeller

Strategien skal gjennomføres ved at:

  1. Noen skoler prøver ut mulighetene til å organisere opplæringen mer fleksibelt. Det innebærer at noen yrkesfaglige utdanningsprogrammer kan gis som opplæring innenfor ulike varianter av veksling mellom opplæring i skole og bedrift.
  2. Det blir iverksatt følgeforskning eller alternative evalueringer på forsøkene med mer fleksible opplæringsmodeller.

Strategi 2: Iverksette forsøk der skoler blir delegert større del av det fylkeskommunale ansvaret for å sikre et gjennomgående kvalitetssystem i fag- og yrkesopplæringen Strategien skal gjennomføres ved at:

  1. Skolene bidrar til at partssamarbeidet utøves nærmest mulig fag- og yrkesopplæringen gjennom å ta initiativ til samarbeids- og koordineringsarenaer for skole og lærebedrifter/opplæringskontor og bransjer.
  2. Skolene samarbeider med lærebedriftene/opplæringskontorene og bransjene om å skape et kunnskapsgrunnlag for fylkeskommunens dimensjoneringsarbeid ut fra tilgang på lære- og praksisplasser.
  3. Skolene samarbeider med lærebedriftene/opplæringskontorene og bransjene om tilpasninger av læreplaner, timetall og organisering av opplæringen
  4. Det blir iverksatt følgeforskning eller alternative evalueringer på skolenes forsøk.

Strategi 3: Iverksette forsøk med tids- og stedsuavhengig opplæring

Strategien skal gjennomføres ved at:

 

  1. Det iverksettes forsøk med tids- og stedsuavhengig opplæringsorganisering i fag- og yrkesopplæringen for å bedre elevenes opplæringstilbud gjennom bruk av lokale fortrinn og forutsetninger.
  2. Det blir utredet hvordan bruk av tids- og stedsuavhengig opplæring kan virke inn på det samlede opplæringstilbudet og opplæringskvaliteten i fylket.

Strategi 4: Øvrige forslag til tiltak

  1. Behovet for og krav til lærlingplasser/lærekandidatplasser skal vurderes aktivt i alle anskaffelser der dette kan være relevant. (Jmfr Anskaffelsesreglementet for Troms fylkeskommune, del 1.)
  2. Det utarbeides en ny plan for kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringen der lærere som underviser i programfagene som skal bli elevenes lærefag, prioriteres.
  3. Det blir utarbeidet en egen melding om Fagskolen i forlengelse av meldingen om fag- og yrkesopplæringen.
  4. Utvikle fag- og yrkesopplæringen i et internasjonalt perspektiv ved at opplæringen også knyttes til internasjonale endringer og muligheter.
  5. Det opprettes elev- og lærlingombud i Troms.
  6. Søke mulighet for samarbeid med Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet, om universitetsskoler i Troms på videregående nivå, der fellesfagene i yrkesopplæringen skal ha eget fokus.

 

  1. Forsøkene i strategiene 1-3 prosjektorganiseres.
  2. Fylkestinget understreker viktigheten av at arbeidet med strategiene gjennomføres i nært samspill med partene i arbeidslivet.
  3. Gjøre det enklere for mindre bedrifter å gå samme om å ta inn lærlinger.
  4. Tiltakene kan få administrative og personellmessige konsekvenser. Eventuelle økte driftsutgifter tilpasses budsjett- og økonomiplanens rammer.