Det sier assisterende fylkeskommunedirektør i Finnmark fylkeskommune, Heidi Brandt.
iFinnmark har den senere tid omtalt boligforvaltninga i Finnmark fylkeskommune.
– Vi er i gang med å revidere og endre våre rutiner og retningslinjer rundt boligforvaltning i fylkeskommunen. Vi har i underkant av 100 boliger rundt om i hele fylket, med felles rutiner og retningslinjer, sier hun.
Prioriterer dette
– Gjennomgangen så langt viser at alle rutiner ikke har vært fulgt, og vi har en del forbedringsområder. Vi prioriterer derfor arbeidet med å få utbedret manglene vi finner, samt sørge for at Finnmark fylkeskommune opptrer riktig når det kommer til regelverk og praktiseringa av dette framover, sier Brandt.
Fylkeskommunen har derfor engasjert Kvale Advokatfirma DA til å revidere retningslinjene, rutinene og hva fylkeskommunen gjør videre for å rette opp eventuelle feil som er gjort innenfor boligforvaltninga.
Til kontrollutvalget
Med rutiner og retningslinjer, vil man også se på ressurser, organisering av arbeidet og ulike fullmakter. Kontrollutvalget skal møtes 28. februar, og da vil fylkeskommunen gi en orientering og besvare spørsmål om boligforvaltning.
– Hvis det viser det seg at våre retningslinjer eller håndteringa av disse ikke har blitt fulgt, eller at det er habilitetsmessige utfordringer her, så skal vi avklare disse, avslutter hun.