Åpent brev til skolene: Lykke til med skolestart

Som ombud jobber vi for at elevens rett til et trygt og godt skolemiljø ivaretas, og sammen med ombudene i Norge ønsker vi å gripe mulighetene som ny opplæringslov og nytt kapittel 12 gir.

 «Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring.» Opplæringsloven § 12-2

I løpet av de siste 7 årene er vi blitt kjent med fortellingene til nærmere 2000 barn og unge som forteller om ensomhet og utenforskap gjennom skolehverdagene. Vi prøver å hjelpe til med veiledning og råd om hvordan vi sammen med skole og hjem kan jobbe systematisk for å sikre gode og inkluderende fellesskap.

Hver eneste uke møter vi dyktige ansatte i barnehager og skoler, og vi håper at dere alle blir med på å jobbe ekstra med inkludering gjennom handling og praksis!

Hvorfor fokus på inkludering?

Fra august 2024 trer den nye opplæringsloven i kraft. Ambisjonene i nytt lovverk er høye, og vi vet at veien fra bestemmelsene i lovverk og til reell praksisendring kan være krevende. Som ombud vil vi ha et spesielt fokus på hvordan skolene jobber med inkludering, og vi bidrar gjerne med veiledning, rådgivning og workshops.  

Hvordan jobbe med inkludering?

Spørsmål å ha med seg i arbeidet på egen skole kan være: Hva betyr inkludering for oss?  Hvordan skal vår felles praksis være?  Hvordan sikre medvirkning fra alle elevene i inkluderingsarbeidet? Hvordan skal foresatte hjelpe elever til å bli gode på å inkludere andre?

Skolestarttips

Bruk gjerne verktøyet FFSS i Omnimodellen når dere forbereder skolestart og fellesskapsfremmende aktiviteter. Les mer om handling med FFSS på omnimodellen.no

Nyttige lenger til arbeid med skolemiljø og inkludering:

Slik tar du kontakt med mobbeombudet i Finnmark

En god og inkluderende skolestart ønskes fra Gøril Figenschou, Mobbeombud i Finnmark

En kvinne står forran et høstgultnet tre.  - Klikk for stort bildeMobbeombud i Finnmark, Gøril Figenschou. Ørjan Marakatt Bertelsen