«Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring.» Opplæringsloven § 12-2
I løpet av de siste 7 årene er vi blitt kjent med fortellingene til nærmere 2000 barn og unge som forteller om ensomhet og utenforskap gjennom skolehverdagene. Vi prøver å hjelpe til med veiledning og råd om hvordan vi sammen med skole og hjem kan jobbe systematisk for å sikre gode og inkluderende fellesskap.
Hver eneste uke møter vi dyktige ansatte i barnehager og skoler, og vi håper at dere alle blir med på å jobbe ekstra med inkludering gjennom handling og praksis!
Hvorfor fokus på inkludering?
Fra august 2024 trer den nye opplæringsloven i kraft. Ambisjonene i nytt lovverk er høye, og vi vet at veien fra bestemmelsene i lovverk og til reell praksisendring kan være krevende. Som ombud vil vi ha et spesielt fokus på hvordan skolene jobber med inkludering, og vi bidrar gjerne med veiledning, rådgivning og workshops.
Hvordan jobbe med inkludering?
Spørsmål å ha med seg i arbeidet på egen skole kan være: Hva betyr inkludering for oss? Hvordan skal vår felles praksis være? Hvordan sikre medvirkning fra alle elevene i inkluderingsarbeidet? Hvordan skal foresatte hjelpe elever til å bli gode på å inkludere andre?
Skolestarttips
Bruk gjerne verktøyet FFSS i Omnimodellen når dere forbereder skolestart og fellesskapsfremmende aktiviteter. Les mer om handling med FFSS på omnimodellen.no
Nyttige lenger til arbeid med skolemiljø og inkludering:
Slik tar du kontakt med mobbeombudet i Finnmark
En god og inkluderende skolestart ønskes fra Gøril Figenschou, Mobbeombud i Finnmark
Mobbeombud i Finnmark, Gøril Figenschou.
Ørjan Marakatt Bertelsen
Gjennom oppveksten får barn og unge høre hvor viktig det er at alle inkluderes. Allerede fra barnehagen lærer barn frasene «Alle må få være med!» og «Alle må inkluderes!».
Overordnet del av læreplanen pkt. 1.2 står det: «Skolen skal gi elevene historisk og kulturell innsikt og forankring, og bidra til at hver elev kan ivareta og utvikle sin identitet i et inkluderende og mangfoldig fellesskap.»
- Hva innebærer det å inkludere alle elever i skolen?
- Hva skal til for at det er plass nok til alle i fellesskapet?
- Kan man være inkludert og samtidig oppleve utenforskap?
Utenforskap kan være vanskelig å observere for utenforstående. Elever som opplever utenforskap, er ikke alltid helt utenfor fellesskapet. De kan tilsynelatende være sammen med andre, delta i aktiviteter og være involvert i de daglige aktivitetene i elevgruppa.
Opplevelser av utenforskap handler også om relasjoner mellom mennesker og hvordan disse påvirker oss og vår plass i fellesskapet.
Barn og unge trenger både kloke foreldre og kloke profesjonelle skolevoksne som jobber systematisk og kontinuerlig med å bygge grønne fellesskap, men som samtidig er oppmerksomme på hva som kan skape røde fellesskap.
Et grønt fellesskap kjennetegnes av:
- Trygghet og forutsigbarhet
- Tilhørighet
- Mening og mestring
- Mangfold og variasjon
- Demokratisk deltakelse
- Positiv indrejustis
- Trygge og tilstedeværende autoritative voksne
Et rødt fellesskap kjennetegnes av:
- At fellesskapet produserer utenforskap
- Stor frykt for å falle utenfor (sosial eksklusjonsangst)
- At det ofte snakkes om “oss og dem”
- At man bekrefter egen normalitet ved å peke ut andre som avvikere
- Negativ indrejustis og normbrytende adferd
- Voksne som opplever avmakt