Utvalget hadde to innholdsrike dager ved fylkeshuset i Vadsø sist uke. Onsdag 8. oktober deltok utvalget i en workshop som del av arbeidet med ny Regional transportplan (RTP) for Finnmark 2027–2040. Dette for å involvere hovedutvalget aktivt i arbeidet som følger opp fylkestingets vedtak fra juni.
Startskudd for ny regional transportplan
Sammen diskuterte utvalget fylkets største transportutfordringer, framtidige ambisjoner og behov for nytt kunnskapsgrunnlag – i direkte dialog med administrasjonen.
Terje Hansen (FrP), leder for Hovedutvalget for samferdsel (HUS) i fylkestingssalen ved fylkeshuset i Vadsø. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.
Sunniva Tønsberg Gaski/FFK
– Det er viktig at hovedutvalget får være tett på arbeidet med transportplanen. Denne workshopen ga oss en god mulighet til å løfte fram de store utfordringene i Finnmark, samtidig som vi fikk drøfte ambisjonene for framtidens transportsystem. Jeg opplever at dette ga både engasjement og retning for det videre arbeidet, sier hovedutvalgslederen Terje Hansen (FrP).
Deltakerne jobbet med temaer som fylkesveier, kollektivtransport, beredskap, riksveier, fiskerihavner, luftfart, jernbane og internasjonalt samarbeid.
Drift og infrastruktur
Under sitt møte dagen etter behandlet hovedutvalget flere saker. De vedtok enstemmig å utlyse ny driftskontrakt for Porsanger–Nordkyn 2026–2031, som omfatter drift og vedlikehold av om lag 412 kilometer fylkesveg i området. Kontrakten får varighet fra september 2026 til august 2031, med opsjon på forlengelse.
Utvalget besluttet også at man går for syv lukkede garasjeplasser, tre varmgarasjer for vask og sørvis (totalt 10 hallplasser), samt sjåførrom for bussdepotet i Kirkenes. Saken sluttbehandles i fylkesutvalgets møte mandag 13. oktober. Følg møtet via web-TV!