Ny bru over Meresjohka åpnet

Etter kritiske skader på den gamle konstruksjonen står nå nye Meresjohka bru i Berlevåg klar – tryggere, sterkere og tilpasset framtidens trafikk.

En gruppe mennesker i varselgule arbeidsklær står på en nyasfaltert vei, en av mennene holder en blomsterbukett, bildet er tatt på høsten, det er overskyet. - Klikk for stort bildeF.v.: Øyvind Digre og Arvid Thomassen fra Arvid Thomassen graveservice AS, byggeleder Johnny Johnsen, prosjektleder Charlotte Åsland, prosjektleder Oddbjørn Opgård, byggeleder Odd Walter Hirsivaara og geotekniker Fan Jia i samferdselsavdelinga Finnmark fylkeskommune under åpningen 8. oktober. Sunniva Tønsberg Gaski/FFK

Prosjektet er nå ferdigstilt og formelt overlevert fra seksjon utbygging til seksjon drift og vedlikehold i Finnmark fylkeskommune.

Den nye Meresjohka bru markerer et viktig løft for trafikksikkerheten og framkommeligheten på fylkesveg 890 – en sentral forbindelse mellom Berlevåg og resten av regionen.

Fylkesveg 890 går mellom Berlevåg lufthavn i Berlevåg og Tana bru i Tana i Øst-Finnmark.

Den 8. oktober ble brua offisielt åpnet med snorklipping og blomster til entreprenøren – en symbolsk markering for et vellykket prosjekt som styrker både beredskap og trygghet for trafikantene i området.

– Hver gang vi ferdigstiller et prosjekt som dette, bygger vi litt mer robusthet inn i fylket – både for folk og for næringstransporten, sier leder for Hovedutvalget for samferdsel (HUS), Terje Hansen (FrP).

Fra hasteprosjekt til solid løsning

Meresjohka-prosjektet ble igangsatt som et hasteprosjekt etter at den tidligere kulverten og stålrøret fikk kritiske skader. Utvasking fra havet hadde flere steder nådd helt inn til vegskulderen, fylkeskommunen fryktet utvasking av vegen.

Et dronefoto av en ny bru over en mindre elv. Man kan se ny kulvert, rekkverk og asfalt. Bildet er tatt på høsten. Det er overskyet. - Klikk for stort bildeNy bru over elven Meresjohka ved fylkesveg 890. Sunniva Tønsberg Gaski/FFK

Kontrakten gikk til entreprenør Anlegg Nord AS, som har stått for byggingen av den nye brua, samt utbedring av punkter for utvasking.

– Dette har vært et spennende prosjekt, særlig på grunn av utfordringene knyttet til utvaskingen. 

Hun forklarer videre at den opprinnelige løsningen ikke holdt mål.

– Men takket være tett samarbeid mellom vår geotekniker Fan Jia og entreprenøren kom vi fram til en ny og robust løsning som har tålt både vær og vanntrykk, forteller Charlotte Åsland, prosjektleder i seksjon utbygging i fylkeskommunen.

Ros til entreprenøren

– Vi er veldig fornøyde med det som er blitt levert av Anlegg Nord AS. Samarbeidet har vært godt og lærerikt, og entreprenøren ved Arvid Thomassen har vist seg å være både løsningsorientert og profesjonell. Prosjektet er levert med høy kvalitet og stor faglig stolthet, sier Åsland.

Fylkeskommunen trekker også fram god organisering, høy HMS-standard og en positiv kultur på anleggsplassen.

Overlevert til drift og vedlikehold

Byggeleder Odd Walter Hirsivaara, som har vært i fylkets vegadministrasjon i over 40 år, var i førersetet av overtakelsen, her ser man på bruens rekkverk. Sunniva Tønsberg Gaski/FFK

Den nye brua er nå formelt overlevert fra utbyggingsseksjonen til seksjon drift og vedlikehold.

– Dette prosjektet er et godt eksempel på hvordan vi i fylkeskommunen løser utfordringer raskt og solid når det trengs. Nå står vi igjen med ei trygg og framtidsretta bru som skal tåle både tungtrafikk og det arktiske været i mange år framover, sier Odd Walter Hirsivaara, byggeleder i seksjon for drift og vedlikehold i fylkeskommunen.

Bakgrunn for prosjektet

Den gamle Meresjohka bru hadde kritiske skader som følge av korrosjon, deformasjon og utglidning i rørelementet. Den nye brua erstatter den gamle konstruksjonen, og vegen er samtidig oppgradert med bedre kurvatur, bedre sikt og tilpasning til modulvogntog. Den nye løsningen gir bedre trafikksikkerhet.