Klare høringssvar: – Transporten i Finnmark er samfunnskritisk infrastruktur

Fylkestinget har i sitt desembermøte behandlet to viktige samferdselshøringer for Finnmark.

Et mindre propellfly fotografert på en liten flyplass. Bildet er tatt fra terminalen på vinterstid. - Klikk for stort bildeWiderøes ikoniske 39-seters De Havilland Dash 8-100/200, her fotografert på Hammerfest lufthavn. Flytypen har i flere tiår bundet småsteder og øysamfunn sammen med større byer i Norge. Sunniva Tønsberg Gaski/FFK

I disse dager har Samferdselsdepartementet regional flyrutedrift på høring, med høringsfrist 19. desember 2025, samt høring om et best mulig transportsystem langs kysten, høringsfrist 13. januar 2026, hvor Finnmark fylkeskommune er en av høringsinstansene. 

Finnmark fylkesting behandlet 9. desember begge høringssvarene, hvor fylkestinget kommer med klare beskjeder til staten.

Regionalt flytilbud: Krever kapasitet, pasienttilgang og helhetlige løsninger

Fylkestinget understreker at flytilbudet i Finnmark er avgjørende for bosetting, næringsliv, beredskap og pasientreiser. 

I vedtaket uttrykker fylkestinget bekymring for kapasiteten på flere av FOT-rutene, samt:

  • ber om at pasientreiser sikres tilgjengelige seter og forutsigbare vilkår,
  • ber staten å fjerne flypassasjeravgifta på regionale ruter,
  • mener en beboerrabatt må innrettes helhetlig og ikke svekke rutetilbudet,
  • ber staten prioritere oppgradering av kortbanenettet og bedre konkurransevilkår i FOT-anbudene.

Flyrutene i Finnmark er en nasjonal forpliktelse – ikke et ordinært marked heter det i fylkeskommunens høringssvar. 

Se fullstendig høringssvar og vedtak i OpenGov (sak 59/25)

Et mindre cruiseship seiler inn mot en havnebasseng, bildet er tatt på dagtid om høsten. - Klikk for stort bildeMS Nordkapp, Hurtigruten, seiler mot Vadsø havn. Sunniva Tønsberg Gaski/FFK

Kystruten: Daglige anløp, styrket beredskap og realistiske miljøkrav

Fylkestinget understreker også Kystrutens avgjørende betydning for mobilitet, gods og beredskap – særlig når veier og flyplasser stenger vinterstid. 

Fylkestinget vedtok følgende til høringssvaret, blant annet:

  • videreføring av dagens seilingsmønster,
  • ber om daglige anløp av både fylkeshovedstaden Vadsø og Alta nord- og sørgående,
  • krever tydelige beredskapskrav i kommende anbud,
  • forutsetter at staten finansierer nødvendig infrastruktur før nullutslippskrav innføres,
  • og ber om økt godskapasitet og faste avgangstider dersom godsrute vurderes.

Se fullstendig høringssvar og vedtak i OpenGov (sak 60/25)

Felles budskap: Statlig ansvar i nord

Begge høringssvarene slår fast at Finnmark er helt avhengig av trygge, stabile og helårlige transportløsninger – i lufta og langs kysten.

Fylkestinget forventer at regjeringen legger de geografiske, klimatiske og sikkerhetspolitiske forholdene i nord til grunn når fremtidens fly- og sjøtransport skal utformes.