Prioritert NTP-korridor i Finnmark – E45
– Takk for invitasjonen til å komme hit i dag for å gi noen betraktninger angående statsbudsjettet, innledet Hansen.
Hansen forteller videre at fylkeskommunen er veldig fornøyd med at oppstart og budsjettering av E45 Kløfta er inkludert i statsbudsjettet.
– Dette en viktig nærings-, beredskaps- og utenlandskorridor mot det nye NATO-medlemmet Finland, sier utvalgslederen videre.
NTP-prosjekt riksvei 94 – Hammerfest - Alta
Vi registrerer at det ikke blir noen oppfølging på riksvei 94 til Hammerfest.
Fiskerihavner
Løse utfordringen med økte kostnader og dyre anbud i nord for å iverksette i henhold til tidsplan. Kystverket må også få tilført ressurser til planlegging slik at de seks resterende prosjektene som man skal gå i gang med i 2030 er gryteklare i tide.
– Fylkeskommunen har klare ambisjoner om å satse mer på fiskerihavner for å sikre samfunn, arbeidsplasser og utvikling, men også forutsigbarhet for fiskeriavhengige kystkommuner, uttalte Hansen under høringen.
Fylkesveier
Etterslepet på fylkesveier blir ikke mindre, det er derfor viktig at man ikke reduserer overføringene til fylkesvei.
Bruer
Brupakke for Finnmark. I Finnmark har vi over 230 fylkeskommunale bruer, hvorav mange med akseltrykksbegrensning under 10 tonn. I tillegg er mange av dem er i dårlig stand med mye utvasking, med synlig armering, manglende rekkverk, setningsskader, rengjøring og så videre. Det er en økende hyppighet av at stikkrenner/store stålkulverter fra 1970- og 1980-tallet kollapser. Vi har estimert kostnadene til 150 mill.
Kostnader kollektiv
Økte kostnader når det gjelder kollektiv har ført til at Finnmark fylkeskommune kuttet 310.336 rutekilometer i 2024/2025. En økt dieselavgift vil være med på å ytterligere øke kostnadene i det korte bildet.
Elektrifisering
Flere kommuner i Finnmark står nå uten drosjetilbud siden tjenestetilbyderne ikke finner anbudskriteriene attraktive. Krav til elbil og reduserte inntekter fra helsetransport er blant årsakene til lav interesse.
Finnmark er fremoverlent når det gjelder klima, vi har allerede elektrisk ekspressbuss fra Vardø, Norges østligste by til Kirkenes, på grensa til Russland. Men hvor langt kommer man med elektriske busser om en krise situasjon skulle oppstå?
FOT-ruter
FOT-ruter fortsetter å være en utfordring for folk og næringsliv også for flyselskaper som opplever jamming. Siden ny kontrakt ble innført i fjor, har vi sett en nedgang i antall passasjerer på nesten alle flyplasser.
FOT-rutedrift er nå på høring, med høringsfrist 19. desember 2025, hvor Finnmark fylkeskommune er en av høringsinstansene.
Nordområdene
Fortsatt fokus på nord. 1,5 prosent av BNP til sivile tiltak som støtter forsvarsevnen.
Mobilitet
I dag står vi i den mest alvorlige sikkerhetspolitiske situasjonen siden andre verdenskrig. Sør-Varanger og Øst-Finnmark betaler den høyeste prisen for de nødvendige sanksjonene.
Internasjonalt samarbeid
Finnmark fylkeskommune har en viktig rolle i det internasjonale transportsamarbeidet i nord og er klare til å ta en rolle i Platform North.