To operatører tildeles kontrakt for fergedrift
I mars ble fergesambandene i Finnmark lyst ut på anbud slik at nye kontrakter er på plass fra 1. januar 2026. Innkomne tilbud er nå evaluert, og kontrakter er tildelt. Fergesambandene Korsfjord – Nyvoll og Klokkarøya - Kjerringholmen vil fra oppstart, 1. januar 2026, driftes av elektriske ferger.
– Vi er fornøyde med å få inn flere leverandører på fergetjenesten i Finnmark, og ser fram til at elektriske ferger også tas i bruk i Finnmark. Dette er et skritt i riktig retning med tanke på å nå klimamålene vi har for kollektivtransporten i Finnmark, sier Samferdselssjef i Finnmark, Bjørg Anita Hansen Joki.
Fra 2026 vil følgende operatører levere fergetjenester i Finnmark
- Rute 500 Hasvik – Øksfjord – Boreal Sjø AS
- Rute 510 Sør-Tverrfjord – Bergsfjord – Øksfjord Boreal Sjø AS
- Rute 520 Tverrfjord – Øksfjord – Boreal Sjø
- Rute 550 Korsfjord – Nyvoll - Torghatten Nord AS
- Rute 560 Klokkarøy – Kjerringholmen – Torghatten Nord AS
Dagens årlige kostnad for fergedrift i Finnmark utgjør 133 millioner kroner. Gjennomførte anbud viser at fylkeskommunen vil få en kostnadsøkning på rundt 20 millioner kroner årlig på fergedriften i Finnmark fra 2026, økning i kostnad er hovedsakelig en konsekvens av overgangen til nullutslippsferger i fergesambandene Korsfjord – Nyvoll og Klokkarøy – Kjerringholmen.
Illustrasjonsfoto: Lurøy ferge ved Hasvik kai.
Elin Hoel/FFK
Publisert 06.06.2024 13.37
Sist endret 06.06.2024 14.43