Rute 20 LoppaXpressen på Loppa øy, Loppa kommune, Vest-Finnmark.
Sunniva Tønsberg Gaski/ FFK
I september 2024 lyste fylkeskommunen ut en korttidskontrakt for drift av samtlige hurtigbåtpakker i Finnmark. Dette som et ledd i å sikre stabil drift mellom utløpet av dagens kontrakter 31. desember 2025, og frem til en ny og langsiktig anbudsperiode kan tre i kraft.
Etter gjennomført anskaffelsesprosess tildeles kontrakten til Boreal Sjø AS, som dermed vil stå for opereringen av følgende samband:
- Rute 350 MåsøyXpressen
- Rute 330 VargsundXpressen
- Rute 380 SørøysundXpressen
- Rute 310 AltafjordXpressen
- Rute 320 LoppaXpressen
- Rute 360 LangfjordXpressen
- Rute 340 Skoleskyssbåt i Rognsundet
Leder for Hovedutvalget for samferdsel (HUS), Terje Hansen (FrP).
Sunniva Tønsberg Gaski/ FFK
Kontinuitet for kystsamfunnene
Driftsstart for den nye kontrakten er 1. januar 2026. Frem til da fortsetter dagens operatør som før.
– Et godt og forutsigbart båttilbud er viktig for innbyggere, næringsliv og lokalsamfunn langs kysten. Denne kontrakten sikrer videre drift og kontinuitet inntil videre, sier Terje Hansen (FrP), hovedutvalgsleder for samferdsel i Finnmark fylkeskommune.
Les mer om bakgrunnen for anskaffelsen og anbudspakkene i vår tidligere artikkel: Nye anbud for båtruter i Finnmark.