Fikk storfint besøk da IGW ble åpnet

Det var ikke hvem som helst som fikk smake på Qvænbryggs edle dråper på Grüne Woche i Berlin.

Å finne veien til den norske paviljongen på verdens største mat- og landbruksmesse, Grüne Woche (IGW) fredag formiddag, viste seg å være en smal sak; klassikeren Sámiid ædnan viste nemlig vei fra høyttalerne.

Blant tilhørerne: landbruks- og matminister Geir Pollestad (Sp), som var i den tyske hovedstaden for å åpne den norske paviljongen på IGW.

En mann med mørkt hår står på en scene. I bakgrunnen vises norske flagg. I hånda holder han et ark. - Klikk for stort bildeÅPNET BALLET: Landbruks- og matminister Geir Pollestad (Sp) åpnet den norske paviljongen på IGW. Karoline Sørensen Brandtzæg

– Mat og reiseliv er blant våre største eksportartikler. Det sikrer verdiskaping og arbeidsplasser, og bidrar til bosetting, sa Pollestad fra scenen.

Han trakk også frem momenter som miljø, klima og dyrevelferd som viktige for norsk matproduksjon.

– Kan være stolt

– Derfor skal dere vise frem dette med stolthet og være trygge på at det er unikt, sa Pollestad til de fremmøtte.

Deretter bar veien til den norske fellesstanden, som består av bedrifter fra Finnmark, Troms, Nordland og Trøndelag.

Veien var kort til Stian Feldt Didriksen og Qvænbrygg.

Statsråden fulgte villig opp forespørselen om å tappe et glass øl fra produsenten i Vadsø. Pollestad vedgikk at han egentlig foretrekker lyst øl, men Qvænbryggs schwarzbier – svartøl – falt også i smak.

– Det er en tøff jobb, men noen må gjøre den, sa Pollestad og smilte etter at han hadde tatt en liten smak.

To menn står bak en disk. Mannen til høyre holder et glass med øl i hånda. - Klikk for stort bildeNÆRINGSLIV: Statsråden fikk smake på egentappet Qvænbrygg. Her sammen med gründer Stian Feldt Didriksen. Karoline Sørensen Brandtzæg

Selv om ølglasset måtte bli igjen på messa, tok statsråden med seg en Qvænbrygg-brikke hjem som minne.

Næringsliv

– Det er supertrivelig å være på IGW og få vist seg frem, og når vi får så fine tilbakemeldinger som fra landbruks- og matministeren, blir det ekstra trivelig, sier Qvænbrygg-eier Didriksen og fortsetter:

– Vi har bevisst tatt med kun tysk øl hit. Det er klassisk, tysk øl brygget på klassisk metode, men med arktisk vann. Det er en fin ting, og har blitt en snakkis.

Bedriften hans er blant 17 Finnmarks-bedrifter som er del av den norske paviljongen. Finnmark fylkeskommune er samarbeidspartner til IGW.

Fokus på det samiske

I år er det ekstra fokus på å selge Nord-Norge som en felles mat- og reisedestinasjon, og det er en historisk satsning på reinkjøtt og det samiske.

Den norske paviljongen er helhetlig bygd opp av naturmaterialer, og tiltrekker seg store mengder besøkende som vil få en smakebit av Norge og den nordligste delen av landet.

Dette er deltakerbedriftene fra Finnmark:

  • Skodi Rein – Karasjok
  • Finnmark Rein – Tana
  • Kautokeino Rein - Kautokeino
  • Beskades Rein - Kautokeino
  • Arctic Urbi - Kautokeino
  • Davvi Siida - Tana
  • Qvænbrygg - Vadsø
  • Kranes Kjøkken - Hasvik
  • Cibus Maris – Sør-Varanger
  • Molta - Måsøy
  • Ingers Gårdsmat - Alta
  • Æventyr - Alta
  • Sailing the good life - Vadsø
  • Vardø videregående skole - Vardø
  • Samisk videregående skole – Kautokeino
  • Gamst Shilova - Vardø
  • Varangerkokken – Vardø