FYLKESTING: Fylkesordfører Hans-Jacob Bønå.
Karoline Almås Sørensen/FFK
Fylkestingsrepresentant Linda Randal (Ap) fremmet en interpellasjon i forkant av fylkestinget i desember.
Randals spørsmål presenteres sammen med fylkesordfører Hans-Jacob Bønås (H) svar under.
1. Viser til henvendelse om orientering om medarbeiderundersøkelsen/arbeidsmiljøkartleggingen. Mener fylkesordfører vi som folkevalgte ikke har et ansvar for å få rede på, og følge opp når vi får gjentatte henvendelser om at ansatte ikke har det bra på jobb, slutter og er sykemeldte?
«Fylkestinget har et overordnet ansvar som arbeidsgiver. Etter fylkesordførers oppfatning skal fylkestinget utøve dette ansvaret gjennom å vedta overordnede prinsipp og retningslinjer for hvordan fylkeskommunen skal opptre som arbeidsgiver. Kommuneloven er likevel tydelig på at den daglige utøvelsen av arbeidsgiver- og personalansvaret ligger hos fylkeskommunedirektøren.
Fylkeskommunedirektøren ivaretar dette. Konkret er det at hver leder med personalansvar følger opp med tiltak innen sitt område. Forøvrig kan en ikke gå inn på enkeltsaker eller personalsaker. Undersøkelsen ble gjennomført i begynnelsen av januar i år og har vært behandlet i AMU, arbeidsmiljøutvalget.
Medarbeiderundersøkelsen er for øvrig tilgjengelig for alle de folkevalgte om det ønskes innsyn i denne.»
2. Hvordan er situasjonen og utviklingen i turnover og sykefravær i Finnmark fylkeskommune?
Hans-Jacob Bønå: «Spørsmål 2 vil jeg be fylkeskommunedirektøren å svare på.»
Øystein Ruud: «Takk, fylkesordfører. Vi har i forbindelse med interpellasjonen fra Linda Randal tatt ut noen ferske tall på relevante statistikker angående sykefraværet og turnoveren. Dette er som følger:
- Sykefraværet i SA per nå er totalt på 6,9 prosent. Per andre kvartal 2024 er sykefraværet i offentlig sektor 7,09 prosent.
- 15 fast ansatte i SA har sluttet hittil i år etter eget ønske, av disse har 1 byttet stilling internt, og 3 har gått av med pensjon.
- Det er per nå 254 fast ansatte i SA. Turnover er beregnet til cirka 5,9 prosent. Vanligvis er turnover i kommuner og fylkeskommuner på rundt 12,7 prosent.
Vi ligger altså under gjennomsnittet på sykefravær og har en såkalt turnover på under halvparten av det vanlige i lignende organisasjoner på vår egen. 11 ansatte har sluttet hos oss etter eget ønske så langt i år. Takk. Jeg gir ordet tilbake til fylkesordføreren.»
Hans-Jacob Bønå: «Takk. Ledelsen i fylkeskommunen skal alltid jobbe med å få ned både sykefraværet og legge til rette for at de ansatte trives her. Jeg synes ikke disse tallene fylkesdirektøren nå har presentert gir noe grunn til ekstra bekymring utover det jeg her har sagt. Vi har selvfølgelig klare forventninger til fylkeskommunedirektøren, også på disse områdene.»
3. Har fylkesordfører fått henvendelse om de nevnte forhold, og også de som i går ble varslet om av tillitsvalgte? Hva har i så fall vært gjort for å finne ut av dette, og, eventuelt, bedre dette?
«Fylkesordføreren har Fylkeshuset her i Vadsø som arbeidssted, så det er klart at jeg snakker med folk. Jeg har får henvendelser om forhold som ansatte har vært misfornøyd med, også skriftlig. Jeg får også henvendelser som er positive til den helhetlige gjennomgangen av organisasjonen. Bekymringene har jeg videreformidlet til fylkeskommunedirektøren i de tilfellene jeg har funnet det nødvendig.
Jeg vil understreke følgende: Fylkeskommunedirektøren og fylkesordføreren har helt forskjellige oppgaver, plikter og ansvar i vår formannskapsmodell. Fylkesordføreren vokter seg vel for å bli en slags ankeinstans for enkeltpersoner og grupper som skal håndteres av fylkeskommunedirektøren. Sånn må det være.
Så skal ingen være i tvil om at fylkesordføreren også er opptatt av et godt arbeidsmiljø, men det er altså fylkeskommunedirektøren som har øverste ansvar for det psykososiale miljøet på fylkeshuset.
Jeg vil legge til at en rekke av de forhold interpellanten tar opp, er kommet meg i hende etter at representanten Randal har fått disse.»
4. Mener fylkesordfører Finnmark fylkeskommune har gode rutiner for varslinger og oppfølging av disse?
«Den nåværende rutinen stammer fra tiden med TFFK og er vedtatt av fellesnemnda 12.06.2019.Rutinene er videreført og ble drøftet i medbestemmelsesmøte 6.12.23.
Finnmark fylkeskommunes rutiner for varsling er tilgjengelig for alle ansatte på hjemmenett, i vår HMS-håndbok. Rutinen har en veileder som beskriver hva ansatte og ledere skal gjøre, og hvordan saksbehandlingen av varsler skal foregå. Som alle rutiner, bør de revideres med jevne mellomrom, etter hvert som man oppdager svakheter og ser et behov.»
5. Er fylkesordfører bekymret for situasjonen, og er det noe fylkestinget kan bidra med for at Finnmark fylkeskommune skal være en god plass og jobbe, der folk får utnyttet sin faglighet, hatt gode tverrgående prosesser, og der organisasjonen virkelig får vært den regionale utviklingsaktører Finnmark så sårt trenger nå når vi er blitt eget fylke?
Hans-Jacob Bønå: ««Bekymret» er kanskje ikke et ord jeg ville valgt om situasjonen representanten Randal tar opp. Finnmark fylkeskommune har som en stor organisasjon, rutiner og regelverk som er rigget for å håndtere dette. Disse sakene vil bli håndtert på vanlig måte.
I tillegg har jeg engasjert KS Advokatene til å gjennomgå og vurdere varslene som ligger åpen. Videre skal også fylkeshovedverneombudet delta aktivt i denne prossesen.
Varselet på fylkeskommunedirektøren som kom inn den 03.12.24 skal undersøkes og vurderes av KS Advokatene, og deretter behandles av fylkesutvalget.
Så vil jeg på prinsipielt grunnlag si at vi må nok gjøre en vurdering om våre rutiner ved varsel på FKD er tilstrekkelig. Kanskje må rutinene gjennomgås for å tydeliggjøre hvordan varslinger mot fylkeskommunedirektøren skal håndteres og følges opp.
Når fylkeskommunedirektøren er inhabil, vil det være naturlig at de behandles og vurderes av eksterne. For eksempel slik som denne konkrete saken som KS Advokatene nå er engasjert for.
Så, dersom dette krever at reglementet vårt endres, ja, så gjør vi det.
Jeg skal også referere en fremdriftsplan på oppdraget KS er tildelt. Se eget vedlegg.
Jeg avslutter der, men jeg ønsker også at fylkeskommunedirektøren skal si noen ord. Det tror jeg er av stor interesse for fylkestinget. Vær så god, fylkeskommunedirektør Øystein Ruud.»
Øystein Ruud: «Takk, fylkesordfører og fylkesting.
Jeg takker for anledningen til å kommentere denne interpellasjonen. Først vil jeg sette dagens situasjon i et historisk perspektiv:
Finnmark fylkeskommune har stått i omstilling i lang tid. Vi ble først sammenslått med Troms og senere gjenopprettet som eget fylke. Vi er knapt ferdig med vårt første driftsår som selvstendig fylkeskommune. I tillegg har vi skiftet styreform to ganger – fra formannskapsmodellen til parlamentarisme og tilbake igjen.
Disse omstillingene har naturlig nok påvirket arbeidsmiljøet. Våre ansatte har stått i frontlinjen for å tilpasse seg disse endringene, og det fortjener stor respekt.
Fylkestinget har vedtatt en helhetlig gjennomgang av organisasjonen. Dette har vært, og er, en viktig og krevende prosess. Ingen må være i tvil om at vi tar dette arbeidet på største alvor.
Jeg er klar over at det finnes skjær i sjøen, og at det kreves nøye navigering. Ansvaret for å gjennomføre fylkestingets vedtak, er mitt, og jeg står støtt i dette arbeidet. Samtidig har jeg opplevd god støtte fra politisk ledelse ved fylkesordføreren, noe jeg setter stor pris på.
Finnmark fylkeskommune har mange viktige oppgaver. Vi skal levere gode tjenester til innbyggere og næringsliv. Vi skal være en muskel for samfunnsutviklingen i fylket.
For å lykkes med dette, må vi ha en effektiv administrasjon, tilpasset de oppgavene vi er satt til å løse. Det er derfor naturlig for meg å se på om vi har en hensiktsmessig organisering, på om vi har for mange ledere, og på hvordan vi kan redusere administrative kostnader. Målet er å frigjøre mest mulig ressurser til de tjenestene og utviklingsoppgavene som vi skal levere.
Arbeidsmiljøet er selvsagt en nøkkelfaktor i dette bildet. Vi jobber hver dag for at våre ansatte skal ha et godt og trygt arbeidsmiljø. Dette innebærer å følge opp medarbeiderundersøkelser, styrke kompetansen og håndtere bekymringer og varslinger på en ansvarlig måte.
Til slutt vil jeg si at administrasjonen alltid må være rigget for å iverksette det fylkestinget beslutter – raskt og effektivt. Dette krever en organisasjon som er fleksibel, men også robust nok til å levere saker til fylkestinget av god kvalitet. Omstilling er ikke for meg et skippertak, men en del av det kontinuerlige arbeidet med å gjøre administrasjonen effektiv, solid og tilpasset fremtidens behov.
Dette skylder vi folkets representanter i denne sal, de ansatte og finnmarkssamfunnet.
Takk for oppmerksomheten.»
Interpellasjonen ble behandlet i henhold til reglement for interpellasjoner.
Foreløpig fremdriftsplan
Den foreløpige fremdriftsplanen ser ut som følger. Det tas forbehold om endringer og justeringer.
Uke 50:
Avtalt oppdrag.
Etablert kontakt med fylkeshovedverneombud og avklaringer rundt videre oppfølging og håndtering av varslene.
Informasjon til varslerne. Ber om at de utpeker en fra hver hovedsammenslutning til en samtale for nærmere utdyping av varselet.
Uke 50 og 51:
Samtaler med et utvalg av varslerne
Informasjonsinnhenting
Samtale med fylkeskommunedirektør
Avklare behov for ytterligere samtaler og/eller skriftlige innspill
Uke 1 og 2:
Ytterligere samtaler og informasjonsinnhenting
Avklare behov for eventuell ytterligere kontradiksjon
Uke 3:
Skriftlig vurdering og tilbakemelding til oppdragsgiver