Mer opplæring når fag ikke er bestått
Elever som ikke har bestått standpunktkarakter eller eksamenskarakter i ett eller flere fag, har rett til å få mer opplæring etter opplæringsforskriften § 5-2 hvis de tidligere har gjennomført opplæringen.
Opplæringen er gjennomført dersom opplæringen er fulgt frem til 1. mars. Det vil si at elever som får ikke vurdert (IV) etter 1. mars, enten fordi de har overtrådt fraværsgrensen eller ikke har grunnlag for vurdering i faget, også har rett til mer opplæring.
Elever som for eksempel har overtrådt fraværsgrensen eller sluttet i faget før 1. mars, vil derimot ikke ha rett til mer opplæring etter opplæringsforskriften § 5-2. De som ikke regnes for å ha gjennomført opplæringen, har fortsatt rett til opplæring frem mot studiekompetanse eller yrkeskompetanse. Disse må søke inntak på ordinær måte etter opplæringsforskriften § 4-9.
Søknadsfrist
Fristen for å melde seg til mer opplæring er tirsdag 1. juli. Du melder deg på via fylkeskommunens skjemaportal.
Gå til skjema for å søke om mer opplæring
Rammene for mer opplæring
Mer opplæring blir gitt frem mot en standpunktkarakter, og må være i tråd med kompetansemålene i læreplanen. Fylkeskommunen kan likevel gjøre unntak fra timetallet i faget. Det vil si at fylkeskommunen kan justere timene eleven bruker på de enkelte kompetansemålene ut fra hva eleven kan fra før. De kan for eksempel gi opplæring i faget i et løp der timetallet er redusert og går over kortere tid. Det er fylkeskommunen som velger hvordan de organiserer opplæringen og hvilket timetall de tilbyr. Fylkeskommunen kan også tilby mer opplæring i ordinær klasse over et vanlig skoleår.
Mer opplæring kan ikke bli gitt ved å legge til ekstra timer ved avslutningen av skoleåret, da dette ikke vil være i tråd med reglene i opplæringsforskriften kapittel 9.
Det må fastsettes et timetall for opplæringen på forhånd, blant annet for å beregne fraværsgrensen i faget. Reglene om individuell vurdering i opplæringsforskriften skal følges, med mindre annet er fastsatt. Dette innebærer at det skal gis underveisvurdering, og at eleven skal være kjent med grunnlaget som standpunktkarakteren fastsettes på bakgrunn av. Rammene for mer opplæring må være klarlagt på forhånd, og mer opplæring skal gis i alle kompetansemålene i faget. Timetallet må ikke være så lavt at dette ikke ivaretas.
Det er fylkeskommunen som avgjør når de tilbyr mer opplæring.