Dersom du opplever å ha behov for noen å snakke med er det bare å ta kontakt med den aktuelle PP-rådgiveren på din nærmeste videregående skole som tar imot deg.
Hvem er PPT for?
PP-tjenesten er for elever, lærlinger og lærekandidater som opplever at utfordringer som gjør det vanskelig å følge den ordinære opplæringen i skole eller bedrift.
Foresatte, lærere og andre på skolen eller i lærebedriften kan også kontakte PPT.
Her finner du henvisningsskjema og pedagogisk rapport
Hvilke utfordringer kan dette være?
Eksempler på utfordringer kan være språk- og talevansker, lærevansker, lese- og skrivevansker, matematikkvansker, nonverbale lærevansker, konsentrasjonsvansker, sosiale og emosjonelle vansker, atferdsvansker, syn- og hørselsvansker eller noe lignende.
Mange elever sliter med angst og depresjon. Disse bør kontakte PPT om de opplever vansker med skolehverdagen sin.
Det er en lav terskel for å ta kontakt med PPT, og utfordringene ovenfor er kun eksempler. Har du behov for å snakke med noen, kan du også ta kontakt med en PP-rådgiver.
Hva kan PPT bidra med?
Gi råd og veiledning: PPT gir råd og veiledning om dine behov og din opplæringssituasjon. Sliter du med motivasjon eller psykiske vansker kan PPT også være en god samtalepartner. PPT samarbeider med din skole eller lærebedrift og bistår med å finne ut hvilken tilrettelegging du trenger for å få en best mulig opplæring.
Utrede ulike vansker: PPT kartlegger og utreder ulike vansker og utfordringer som gjør at du trenger ekstra hjelp og tilrettelegging på skolen eller i lærebedriften.
Utarbeide sakkyndig vurdering: PPT utarbeider sakkyndig vurdering blant behov for retten til individuelt tilrettelagt opplæring (opplæringslovens § 11-6), utvidet tid og behov for tilrettelegging i bedrift. Dette krever en formell henvisning med ditt samtykke.
Slik tar du kontakt med PPT
* Samisk videregående skole i Karasjok og Samisk videregående skole og reindriftsskole i Kautokeino eies ikke av Finnmark fylkeskommune.
Med tjenesten eDialog kan både privatpersoner og virksomheter sende dokumenter til PP-tjenesten via en sikker og effektiv kanal. Tjenesten krever sikker identifisering, som for eksempel BankID, BankID på mobil, MinID, med flere.
Send post via PP-tjenestens eDialog
Finnmark fylkeskommune
Postboks 701
9815 Vadsø