Interesse for det uinteressante

- Filosofien min er at hvis noen allerede har gjort det, hvorfor skal jeg da gjøre det? Ordene kommer fra fotograf Dan Skjæveland, som er månedens gjest på Finnmark fylkeskommunes gjesteatelier.

Sola speiler seg i Varangerfjorden denne nydelige sommerdagen i Vadsø. Den brummende lyden av gressklipper kan høres i det fjerne. Ikke langt fra fjæresteinene finner vi fylkeskommunens gjesteatelier. Bygget som overlevde nedbrenninga av Finnmark og Vadsø under andre verdenskrig står stødig og soler seg denne sjeldne, men svært velkomne sommerdagen. Atelieret brukes nå til å huse kunstnere fra hele verden. Denne måneden er det rogalendingen Dan Skjæveland som kan nyte utsikten over Varangerfjorden fra ateliervinduet.

For knappe seks år siden hadde han overhodet ingen interesse for fotografering, men et spesielt valg gjorde fotografering til hans livs prosjekt.

Fra null interesse til livsprosjekt

Dan er opprinnelig fra tettstedet Kvernaland, som ligger på grensen mellom Klepp og Jæren kommuner i Rogaland. Nå bor 28-åringen i metropolen Paris og jobber som fotograf på fulltid. Det hadde han ikke kunne forestilt seg for seks år siden.

- Det hele startet da jeg fikk jobb i min fars fotobutikk i 2010. Inntil da hadde jeg ingen interesse for fotografering, for meg var det bare noe man måtte gjøre for å dokumentere noe, forteller han mens han kikker ut av vinduet og minnes tilbake.

I farens butikk måtte han lære seg foto fra «scratch», og han utviklet straks stor interesse for foto. Dette skulle altså vise seg å bli hans livsprosjekt. Etter et år sa han opp jobben sin i fotobutikken og satset fulltid på hans nyutviklede, men lidenskapelige interesse for fotografering.

Det skulle imidlertid vise seg at bilder av verken fugler, månen eller andre tradisjonelle bilder ikke var noe for den nye fotografen. Han gikk sine egne veier.

Foto: Dan Skjæveland - Klikk for stort bildeFoto: Dan Skjæveland Interesse for det uinteressante

– Filosofien min er at hvis noen allerede har gjort det, hvorfor skal jeg da gjøre det? Jeg vil ta et foto som oppleves som nytt. I starten visste ikke folk hvordan de skulle forholde seg til bildene mine, de kunne ikke sammenlikne det med noe de hadde sett fra før. Dermed var det ikke opplagt om bildet var bra eller dårlig, tradisjonelt sett. Publikum må da gå litt inn i seg selv, finne ut hva det er som fascinerer dem ved bildet, forklarer den engasjerte fotografen.

På nettsiden til Dan finner vi blant annet bilder av trær og buskvekster, bilder av andres bilder, en overgrodd lekeplass. Alt i sort-hvitt og uten bildetekst. Skjæveland ønsker å fortelle noe nytt med bildene hans og er opptatt av å fotografere det som tradisjonelt blir sett på som uinteressant å fotografere.

- Det viktige er ikke at publikum synes bildene er enten gode eller dårlige, det er jeg ikke så opptatt av. Jeg vil at de skal føle noe, tenke noe. At de kanskje ser på fotografi på en ny måte - noe mer komplekst, forklarer han slik at jeg formelig kan høre hans brennende interesse for emnet.

Noen av bildene hans ser som om de er tatt ut av kontekst, tatt ut av et større bilde. Og det er det som er meningen, ifølge Skjæveland.

Bilder med sine egne historier

I det siste har han interessert seg i kontekst – han fotograferer deler av andres bilder, for eksempel en kinoplakat eller reklame. Han tar det dermed ut av konteksten sin.

- På den måten kan bildet fortelle noe annet enn konteksten den originalt var i. Det forteller sin egen historie og man kan tolke det på en helt annen måte enn originalbildet. For eksempel kan et utsnitt av en revyplakat virke sørgelig – selv om originalbildet skal uttrykke glede. Dette kan oppstå når man tar noe ut av kontekst, disse bildene kan fortelle en helt annen historie enn originalbildet.

Skjæveland bruker heller aldri bildetekst til bildene hans. Dette henger sammen med hans ønske om at publikum skal ha større mulighet til å tolke bildet selv.

- Hvis det ikke står noen bildetekst, så må de forholde seg til det de ser. Jeg har ingen klar ide som jeg ønsker å formidle, men jeg vil at man skal tenke noe.

Foto: Dan Skjæveland - Klikk for stort bildeFoto: Dan Skjæveland Temperatur og lengden på dagene

Det er første gang Dan er så langt nord i landet.

– Jeg liker temperaturen og lengden på dagene her i nord. Det er lyst hele tiden, så jeg kan gå ut og fotografere når som helst, så lenge været tillater det, forklarer han.

Han har hatt kunstneropphold på to forskjellige steder tidligere; i fjor på Utsira i Rogaland og tidligere i år var han i Ål i Hallingdal.

- Gjesteatelierordningen er fantastisk. Man kan bo gratis en periode, og man får muligheten til å jobbe på en helt ny plass, smiler han og kikker rundt seg i den ærverdige boligen som ennå har deler av originalpanelet på veggen.

Gatene i Vadsø

Fotografen skal være i Vadsø ut juli måned. Til nå har han vært på kjøretur til Vardø og Hamningberg, han har også vært i Mortensnes i Nesseby kommune og sett på kulturminner fra den sjøsamiske befolkninga. Ellers vil han bruke tiden under oppholdet hans på å jobbe lokalt. Skjæveland ønsker å fotografere gatene i Vadsø, og er allerede godt i gang.

- Jeg fotograferer veiene i begge retninger. Et hus eller en busk kan se annerledes ut fra en annen side, forteller Dan Skjæveland, som ønsker å ta bilder av det som er i nærområdet – gatene, trærne, butikkvindu når sola skaper ulike refleksjoner. Gjerne det som ser litt rotete ut.

Han vil gjerne vise bildene til innbyggerne gjennom en utstilling i Vadsø, men kan fortsatt ikke si noe om når det eventuelt vil bli. Vi vil legge ut informasjon på gjesteatelierets facebookside.

Alle foto i reportasjen er fra Dans opphold i Vadsø. Vil du vite mer om Dan Skjæveland og hans arbeide? Sjekk ut nettsiden hans www.danskjaeveland.com

Foto: Dan Skjæveland - Klikk for stort bildeFoto: Dan Skjæveland

Fant du det du lette etter?